Sandnesposten A/S

Sandnesposten

Bortkommen viking fra Bersagel kjører rallytokt til Mongolia

EKSPEDISJON: Anders Christoffersen skal sammen med resten av «The Misplaced Vikings» kjøre rally fra England til Mongolia. Foto: Privat

Anders Christoffersen og tre venner kjører 17.000 kilometer gjennom 24 land i en Skoda stasjonsvogn fra 2001.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

RALLY: Mongol Rally er et løp fra London til den russiske byen Ulan Ude nord for Mongolia som har blitt arrangert i rundt et tiår. Løpet går gjennom 24 land til sammen, og reglene er rimelig enkle. Det er ikke lov med en motor større enn 1,2 liter, og det gjelder å komme helskinnet fram, helt uten bruk av følgeteam og lignende. Blant årets påmeldte er Anders Christoffersen fra Bersagel og vennene Erika Berle, Henrik Vagle Dalsgaard, og Vegard Pettersen.

– Dette løpet appellerte veldig til oss. Det er spesielt. Du må kjøre en dårlig, uegnet bil gjennom et terreng som kan være ganske utfordrende. Samtidig kjører du gjennom veldig spennende land, sier Christoffersen.

En uke i ødemarken

Sammen med Dalsgaard har han tidligere vært på klatreekspedisjon i Pamir-fjellene, som ligger i Tadsjikistan, Kasakhstan, Usbekistan og Kirgisistan.

– Det vi gleder oss til nå er Turkmenistan. Det er et veldig vanskelig land å komme inn i. Generelt ser vi fram til å dekke mer av disse landene. Mongolia blir sannsynligvis et av de mer spennende strekkene. Her blir det kjøring en uke i strekk i masse ødemark uten vei. Det blir spennende, og det blir også spennende å kjøre gjennom hele Iran og Tyrkia, sier Christoffersen.

Saken fortsetter under bildet

VIKINGER: «The Misplaced Vikings» under en prøvepakking av bilen. Fra venstre: Erika Berle, Vegard Pettersen, Anders Christoffersen og Henrik Vagle Dalsgaard. Foto: Privat

Og spenningen har for lengst begynt. Det er ikke mer enn en uke siden det siste visumet, til Iran, ordnet seg. Sistnevnte land har også budt på et par forsikringsmessige utfordringer.

– Det er ingen forsikringsselskap som vil forsikre bilen i Iran. Det er nok politisk, ikke logisk. Men i går fant vi ut at vi faktisk kan kjøpe forsikring på grensen, forteller Christoffersen.

Holder mekanikeren i live

Vennegjengen har forskjellige oppgaver underveis. Pettersen tar seg av det mekaniske, Berle økonomi, administrasjon, og humør, Dalsgaard kartlesingen, og Christoffersen det medisinske.

– Jeg er nok den minst handy av oss. Med mindre noe kommer sterilt innpakket, kan jeg ikke pusle det sammen. Min oppgave er å holde mekanikeren i live, så kan han holde bilen i live, sier Christoffersen, som til daglig er sykepleier ved legevakten i Stavanger.
Og en oppegående mekaniker kan trenges på den 17.000 kilometer lange turen.

– Statistikken viser at et gjennomsnittlig lag opplever ni bilkollaps på veien. Det er omfanget av disse som vil avgjøre hvor lang tid det tar. Et akselbrudd midt i ørkenen, for eksempel, vil være katastrofalt, sier Christoffersen, som medgir at mange av de improviserte reparasjonene er varianter som neppe ville passert det norske biltilsynets ørneblikk.

Selv om det ikke er lov med support underveis, er det likevel lov å spørre om hjelp langs veien.

– Litt av tankegangen er at hvis alle kjører dårlige biler, får de mye mer kontakt med de lokale, sier Christoffersen.

Saken fortsetter under bildet

TURVANT: Anders Christoffersen fra Bersagel har vært på flere strabasiøse turer før, men dette blir hans første rally. Foto: Privat

Vikinger på avveie

Vennegjengen meldte seg på løpet under lagnavnet «The Misplaced Vikings» - de bortkomne vikingene.

– Vi spiller litt på at vi er fra Skandinavia. Vi skal jo gjennom en del land som er så langt borte fra vikinger og sjøen som det bare går an. Faktisk så kjører vi gjennom det punktet på jorda som er lengst vekk fra alle hav i verden, det som kalles «the eurasian pole of inaccessibility», forteller Christoffersen.

Christoffersen innrømmer at han har så godt som null erfaring fra bilrelaterte eventyr. Han har likevel vært ute en vinternatt før. Blant annet har han klatret i Pamir-fjellene, han har vært to ganger på det høyeste fjellet i Andes, og to ganger på Afrikas høyeste fjell. Han har også krysset Hardangervidda, Finnmarksvidda, og en regnskog i Kenya, og har vært oppe på 55 av Norges rundt 300 topper over 2000 meter.

Saken fortsetter under bildet

DONINGEN: Denne 16 år gamle stasjonsvognen skal frakte vennegjengen 17.000 kilometer gjennom 24 land. Foto: Privat

Speidererfaring fra Høle

I bunnen for det hele ligger lang fartstid fra Høle KFUK/KFUM. Det var gjennom diverse speideraktiviteter han ble kjent med resten av «Vikingene».

– Utforskertrangen og eventyrlysten er noe av det som binder oss sammen, sier Christoffersen om vennegjengen.

De har vært på såpass mange strabasiøse turer sammen at Christoffersen tror gruppedynamikken skal klare seg greit i seks uker gjennom store deler av Europa og Asia i en femten år gammel stasjonsvogn. Ekspedisjonen byr likevel på en helt ny type utfordring.

– På veldig mange av de andre langturene våre, må du stole på deg selv. Her må du stole på deg selv og bilen, og det er en faktor utenfor det du kan kontrollere, sier Christoffersen.

Metallplater under bilen

Og ved siden av visumsøknadene, er det nettopp bilen som har krevd mest av forberedelser.

– Bilen preppes veldig. Vi har montert på veldig mye ekstra lys, og oppheng for 60 liter bensin som vi kan ta med oss gjennom ørkenen. I tillegg må vi ha plass til fire reservedekk i stedet for hett, og vi har montert vhf og satelitt-tracker og masse sånne ting. I tillegg har vi festet på masse metallplater under bilen, slik at den ikke skal bli skadet. Det har vært en generelt veldig god overhaling av hele bilen, sier Christoffersen.

Saken fortsetter under kartet

LANGT: Vennegjengen regner med å bruke seks uker på 17.000 kilometer fra London til Ulan Ude. Sandnesposten glemte å spørre om de også har tenkt å kjøre tilbake. Foto: Skjermdump

Selv om Mongol Rally per definisjon er et løp, har gjengen få planer om å kjøre med klampen i bånn fra London til Ulan Ude. De regner med å bruke rundt seks uker på turen.

– Når bilen er ferdig lastet, klarer vi ikke bryte så mange fartsgrenser uansett. Vi planlegger å kjøre rundt 5-6 timer hver dag. Noen dager kommer vi ikke til å kjøre i det hele tatt, men heller oppleve byer og steder og sånn. Tankegangen er å komme kjapt ut av Europa, som stort sett består av steder vi har besøkt før, og på den måten vinne tid til de mer spennende landene vi ikke har vært i før, sier Christoffersen.

Sender postkort

Gjengen regner med å bruke mellom 30.000 og 40.000 kroner hver på ekspedisjonen. Samtidig skal de samle inn penger underveis. En av betingelsene i Mongol Rally er at hvert lag må samle inn tusen pund til veldedighet. Fem hundre av disse går til en sak arrangøren velger, og det resterende beløpet er det opp til laget å disponere.

– Vi hadde en avstemming blant følgerne våre på facebook, og landet dermed på Joy, en organisasjon som fremmer livsvilkårene til barn med utviklingshemming i Aserbadjan, sier Christoffersen.

I den forbindelse har de lansert et postkortprosjekt. Mot en mindre donasjon vil folk få et postkort fra en av de mer sjeldne destinasjonene langs ruten i retur.

– Folk synes det er kult å få disse, men det gir også svært tiltrengte midler, sier Christoffersen, som ikke er snauere enn at han har planene klare for neste prosjekt.

– Jeg prøver å overtale alle på laget til å kjøre et tuk-tuk-rally gjennom India neste år, røper han.

Du kan følge de bortkomne vikingenes 17.000 kilometer lange reise her.

TADSJIKISTAN: Både Christoffersen og Henrik Vagle Dalsgaard har vært i sentralasia før. Her er Dalsgaard utenfor teltet et sted i Tadsjikistan. Foto: Privat

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...