Flere elsykler enn elbiler på veiene

OPPGANG: Daglig leder Frode Trones ved Trones Sykkel på Lura har det siste året hatt en oppgang på 20 prosent i forhold til salget av elsykler. Foto: Trond Eirik Olsen

Etter en eksplosjon i salget i forkant av den nye bomringen har salget av elsykler i Sandnes dabbet noe av de siste månedene, men forhandlerne forventer at salget vil ta seg opp igjen.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

NÆRING: – Vi opplevde en liten eksplosjon i salget i forkant av den nye bomringen og har samlet sett hatt en økning på 20 prosent i salget av elsykler i år. De siste månedene har salget roet seg litt, men jeg regner med at det vil øke noe utover våren og holde seg stabilt godt i tiden som kommer, sier daglig leder Frode Trones hos Trones Sykkel på Lura.

Hos Trones Sykkel utgjør elsykler i dag 50 prosent av det samlede vareutvalget og Trones kan bekrefte at elsykler tar mer og mer av den samlede kaken i forhold til salg.

– Vi selger også mange «vanlige» sykler, men jeg vil anta at rundt 70 prosent av de som har vært innom den siste tiden har vært interessert i elsykler og ofte dreier det seg om sykler som skal brukes til og fra jobb, sier Trones og fortsetter;

– Kundene snakker ikke like mye om høye bomtakster som før, nå er det foredelene med elsykklene i forhold til både trim og det å komme fort fram som opptar mange. Vi merker at elsyklene har fått en helt annen status enn tidligere da de nærmest ble sett på som dårlige alternativer til ordinære sykler.

Markant oppgang

Kristian Fløysvik ved Bike Brothers på Lura forteller at man også her har opplevd en markant oppgang i salget av elsykler i forbindelse med oppstarten av den nye bomringen.

– Samlet sett i år vil vi ha en oppgang i salget av elsykler på rundt 50 prosent. Salget har normalisert seg litt de siste månedene som er en naturlig utvikling, men jeg regner med at det vil bli en oppgang igjen til våren, sier han og fortsetter;

– Det har vært en veldig stor utvikling, elsyklene har blitt mer robuste og det er mulig å sykle lange distanser. Dette gjør også at det kommer flere grupper til. I dag har vi alt fra personer som vil slippe bompenger og bruke syklene til og fra jobb til pensjonister som ser fordeler med elsykler kontra vanlige sykler.

Dobling

Hos Spinn Sykkelshop i Ivar Aasens gate har de det siste året nesten doblet salget av elsykler. Også her har man opplevd en liten nedgang i salget etter den store boomen de siste månedene, men Eirik Sæbø, regner med at salget vil komme til å stige igjen.

– Når folk har mottatt de første bomregningene regner vi med at det igjen vil bli pågang. I dag er elsykler blitt et alternativ til bil for mange og flere ser på kjøpet som en investering. Det gjør også at de er villig til å betale godt for å få en god sykkel, sier han og fortsetter;

– Elsykler tar prosentvis mer av salget hos oss og det kommer flere grupper til. Mange av kundene er folk som vil bruke elsykkel til og fra jobb, men det er også kommet flere unge til.

– Det blir en del elsykler under juletreet også?

– Ja, om ikke det har vært en storm foran jul kan jeg bekrefte at det vil være elsykler under treet, sier han.

Vanskelig å få inn tall

Seniorrådgiver Hulda Tronstad i Norsk Elbilforening regner med at det i dag er rundt 200.000 elsykler på veiene i Norge. Det betyr at det er flere elsykler enn elbiler på veiene. Elbilforeningen har i dag ingen statistikker som viser hvor mange elsykler som selges hvert år, men ut fra beregninger gjort i andre land som har lengre erfaring regner man med at salget nasjonalt vil stabilisere seg på mellom 60 og 70.000 sykler årlig de nærmeste årene.

– Aktørene som selger sykler har blitt flere og dette gjør det vanskelig å få inn eksakte salgstall. I dag selges det elsykler både via nett, i sykkelbutikker eller i rene elsykkelbutikker, i varehus og i noen tilfeller også hos elbilforhandlere. Det gjør det omtrent umulig å hente inn dekkende statistikker, sier hun.

Tronstad er ikke overrasket over at lokale forhandlere i Sandnes melder om økt elsykkelsalg etter at de nye bomringene kom på plass.

– Vi har sett den samme utviklingen flere andre steder. Trafikale utfordringer gir ekstra gass i forhold til elsykkelsalg. For ikke mange år siden var det en eksplosjon i salget i Bodø da det ble innført bompenger. Vi opplevde også en markant oppgang i Oslo da oppgraderingen av T-banenettet, med alle ulempende dette medførte for reisende, ble iverksatt, sier hun og fortsetter;

– Slik sett er det ingen overraskelse at salget har økt i Sandnes.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...