Frp var alene om å ville stanse bussveien ved Kvadrat

RUNDKJØRING: Mangor Malmin vil gjøre det mulig for at bussene kan snu tilbake i retning Stavanger ved Kvadrat. Foto: Frode Olsen

Fikk ikke med seg andre partier på ønsket om å ikke videreføre bussveien fra Kvadrat via sentrum til Vatnekrossen.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Tidligere i dag foreslo Frps Mangor Malmin å stanse bussveien ved Kvadrat.

– Bussveien handler om fortetting, og den handler som å kunne hente ut en samfunnsmessig gevinst. Derfor foreslår vi å stoppe dagens bussvei ved Kvadrat. Det gjør at den delen av traseen som har størst potensial for å huse fortetting kan fullføres. Nemlig strekket fra Kvadrat og inn til Stavanger, sier Malmin.

– Den tiltenkte Bussveien videre til Vatnekrossen vil bli dyr, og det er knyttet stor usikkerhet til både kostnadene og løsningene som skal brukes. Bussveien vil dele bydeler i to og er svært hemmende for næringsutvikling og arbeidsplasser. Vi vil legge den på is. Det samme gjelder sykkelstamveien. Legger vi disse prosjektene på is, så legger vi ned bommen rundt Sandnes samtidig, sa Malmin videre.

Forslaget ble satt fram i bystyret da høringsuttalelsen til byutredning Nord-Jæren ble diskutert.

Men da saken kom opp til avstemning, var Frp alene om å støtte forslaget.

Mange hadde mye å si om saken fra talerstolen, blant annet om den kommende bomringen som skal finansiere prosjektene i Bypakke Nord-Jæren.

Frps Kristoffer Birkedal utfordrer ordfører Stanley Wirak (Ap), som sitter i styringsgruppen, å si nei til hele bomringen.

– Alle synes bomringen er urettferdig. Nå, ordfører, har du muligheten til å si nei. Vi ingenting. Vi kan heller ikke stemme for en bomring ingen vil ha. Ingen er for, men hvorfor kan dere ikke stemme mot, spurte Birkedal.

KrFs Oddny Helen Turøy svarte at det ikke vil tjene noen å si nei til bomringen.

– Mitt ansvar er å gjøre noe med kollektivsatsingen. Å si nei til dette tjener ingen, sa hun.

Veiprising

Blant annet ble dette med veiprising heftig diskutert.

Veiprising er et avgiftssystem som tar sikte på å gjenspeile de reelle kostnadene en bilist påfører samfunnet ved bruk av en bestemt vei på et bestemt tidspunkt.

– Vi ønsker at bystyret ber om at det startes et prøveprosjekt med smart veiprising som et alternativ til bompakken, sier Senterpartiets Martin S. Håland. Lovverket er ikke helt klart for dette, men det er opp til oss om vi vil utfordre departementet. Dette ble også satt fram som et forslag fra Senterpartiet.

Frps Malmin var mer skeptisk til veiprising, som han mener vil bidra til svekket personvern.

Heller ikke veiprisingsforslaget fra Senterpartiet fikk flertall i bystyret. Bare XXXXXX stemte for.

Vil fjerne bompenger

Arbeiderpartiet foreslo å finne andre finansieringsmuligheter til framtidige veiprosjekter enn bompenger.

– Vi vil finansiere prosjekter som Bypakke Nord-Jæren på en annen måte. I praksis går det ikke an å endre på dette nå, men på lenger sikt er det mulig, sa Arne Buchholdt Espedal.

Ap ønsker også at staten skal ta en større andel av veifinansieringsprosjekter i framtiden, og at lavtlønnede skal få fritak for den kommende bomringen. Alle de beskrevne punktene fra Ap, med unntak av fritak i bomringen for lavtlønnede, ble enstemmig vedtatt. Senterpartiet stemte mot fritak for lavtlønnede i bomringen.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...