Ketil Solvik-Olsen skjønner godt at folk protesterer

SIDE OM SIDE: Ketil Solvik-Olsen og Pål Morten Borgli (Frp) er ivrige forkjempere for å finne alternativer til bompenger ved utbygging og vedlikehold av infrastruktur. Både statsråden og varaordføreren skjønner at protestene er massive. Foto: Andreas Kydland

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) rister på hodet av lokalpolitikere på Nord-Jæren som forsøker å gjøre Fremskrittspartiet til syndebukk i bompengedebatten.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

– Frp og regjeringen har ved flere anledninger foreslått å bevilge økte statlige midler til bomprosjekt. Målsetningen har vært å redusere takster og/eller stenge ned bommene raskere. Dessverre har stortingsflertallet flere ganger stoppet oss fra slike bomkutt. I statsbudsjettene har regjeringen flere år på rad foreslått økte bevilgninger for å kutte bompenger, mens flertallet i opposisjonen foreslår å fjerne bomkuttene, sier Ketil Solvik-Olsen til Sandnesposten.

Han retter søkelyset blant annet mot Arbeiderpartiets nasjonale holdning til bomspørsmålet.

– Jeg merker meg at Ap på Stortinget sier de ikke vil redusere bomtakstene rundt de store byene, selv om man øker bevilgningene til byene over statsbudsjettet. Det er mange lokalpolitikere på Nord-Jæren som kritiserer Frp, men som burde snakket med sine egne stortingsrepresentanter først. Dersom andre partier ønsker å redusere bompengene, så bør de slutte å stoppe regjeringens forslag til bomkutt, sier Solvik-Olsen.

Skjønner protestene

Samferdselsministeren påpeker at bompengeordningen aldri har vært en forutsetning for tildelingen av penger, men at løsningen er bestemt av lokalpolitikerne.

– Bymiljøpakke Nord-Jæren er lokalt vedtatt. Frp var det eneste partiet som stemte imot i alle kommuner. Mange partier lokalt, har lagt til grunn bompenger både for å lette presset på lokale budsjetter, og fordi de ønsker økte kostnader for bilistene. De ser det som et hensiktsmessig virkemiddel for å redusere biltrafikken. Man burde derfor visst at bomringene vil medføre store utgifter for en del folk, sier han.

Solvik-Olsen har fått med seg de massive protestene som kommer til overflaten blant innbyggerne i Sandnes andre steder i regionen.

– Jeg forstår godt reaksjonene. Spesielt for personer med stort transportbehov og/eller lavere inntekt, så vil bompengene og prisene oppfattes som urimelig. Derfor er det viktig å stille opp ved lokalvalget neste høst. I demokratiet går partiene til valg på sine standpunkt, så er det innbyggerne som bestemmer hvem som får flertall, sier statsråden.

Store økninger

Solvik-Olsen sier regjeringen er opptatt av å bygge bedre infrastruktur, og at de derfor har økt de statlige bevilgningene til både bygging og vedlikehold av infrastruktur. I følge Solvik-Olsen er situasjonen etter mange tiår med økende vedlikeholdsetterslep, snudd.

– Vi har økt de statlige bidragene til lokal infrastrukturutvikling. Mange av byområdene har tidligere fått null statlig støtte til lokale tiltak, enkelte ganger kanskje 10-20 prosent. Dagens regjering går inn med 50 prosent statlig støtte i de største byområdene, deriblant Nord-Jæren. På den måten bidrar vi dermed med mangfoldige milliarder kroner mer enn noen regjering tidligere. Og det er viktig å presisere at det ikke stilles krav om bomringer for å få tildelt støtten. Forrige regjering, synliggjort av Hallgeir Langeland (SV) i Rogaland-spissen, var ivrig forkjemper for bruk av bompenger for å redusere bilbruken, sier Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren gleder seg over at partiet også har fått en rekke gjennomslag for sin politikk. Bompengeandelen i nye veiprosjekt er i 2018 under 30 prosent.

– Under de rødgrønne økte dette til rundt 42 prosent. Vi er ikke i mål ennå, men det er blitt mindre ille enn om forrige regjering hadde fortsatt. Vi har klart å få gjennomslag for ekstrabevilgninger til over 40 bompengeprosjekt, som igjen bidrar til lavere takster eller raskere nedstenging, sier han.

Nedadgående gjeld

Ketil Solvik-Olsen forteller at både Ryfast og Rogfast er med i ordningen, og at det innebærer rundt 2,5 milliarder kroner ekstra i statlige bevilgninger til disse prosjektene.

– På åtte prosjekt er bomstasjoner stengt fordi vi har økt statlige bevilgninger nok til å få bort bomgjeld. Renten for bompengelån er kraftig redusert, og andelen som går til administrasjon er også nedadgående. Vi har også innført 20 prosent rabatt på bombrikken. Det gjør at takstene i Nord-Jæren-pakken faktisk blir litt lavere enn planlagt, sier han.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...