Kjære politikere, vi må snakke om bomringene

STERKT ENGASJEMENT: Når så vi sist et lignende folkelig engasjement på Nord-Jæren? Snu i tide, er oppfordringen fra Lola Pettersson i dette debattinnlegget. Foto: Frode Olsen

«Mange vil gjerne reise kollektivt, men forutsetningene for det er ikke til stede», skriver Lola Pettersson i dette debattinnlegget om de kommende bomringene på Nord-Jæren.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 17.08.2018 kl 21:04

DEBATT: Det begynner med bypakken og kommuneplanen, og vet dere hva? Majoriteten av folket syns garantert dette er bra. Vi vil ha grøntområder, gode kollektivtilbud, trygge sykkelbaner, bedre miljø, gode oppvekstvilkår og hvem har ikke drømt om en liten kolonihage å dyrke sine egne gulrøtter på?

Vi er heller ikke helt dumme i hodet, selv om dere gjerne vil behandle oss som mindre vitende, som ikke vet vårt eget beste. Vi vet at disse tingene koster og de fleste er villige å betale for det.

Det vi ikke vil, er at denne betalingen skal skje på en sånn urettferdig måte som med bompenger. Kommunen skal utjevne økonomiske ulikheter – ikke øke dem og være grunnen til dem.

Øk inntektsskatten, senk deres egen lønn, flytt kommunevirksomhet til steder med lavere leiepriser, kutt ut unødvendige utgifter, la være å kjøpe kunst i fem år – hva som helst som ikke slår så vanvittig urettferdig ut.

Og kjære politiker – dette er viktig, og det er mulig kommer som en overraskelse for dere, men dere begynner i feil ende.

Mange reiser gjerne kollektivt, men forutsetningene for det er ikke til stede. Ganddal togstasjon er et bra eksempel, der folk ender opp med å ta bilen til jobb på grunn av manglende parkering.

Stikk i strid med hva dere tror, så er det mange som gjerne reiser kollektivt, men forutsetningene for det er ikke til stede. Ganddal togstasjon er et bra eksempel, der folk ender opp med å ta bilen til jobb på grunn av manglende parkering. To av bussholdeplassene ved stasjonen har ingen busskur som verner mot regn og blåst. Fulle tog som tvinger folk å stå er ikke heller attraktivt og sånn er det allerede i dag, uten bomring.

Min personlige erfaring av busstilbudet er manglende, men jeg vet at mange er misfornøyde både da det gjelder ruter og punktlighet og jeg vet også at bussjåførene har et av de mest utsatte yrkene da det kommer til vold og trusler. Derfor virker buss som veldig lite attraktivt som det er i dag.

Dere vil at 80 prosent av barna skal sykle til skolen – se da først til at det finnes trygge sykkelveier for dem.

Mange vil også gjerne sykle. Sykkelbanen dere planlegger mellom Sandnes og Stavanger blir sikkert greit for kondomfolkene, men det er den andre syklingen som er den viktigste å ta grep for. Barn er statistisk overrepresenterte i sykkelulykker og de fleste dødsulykkene skjer i 50-soner.

Dere vil at 80 prosent av barna skal sykle til skolen – se da først til at det finnes trygge sykkelveier for dem. Deretter kan dere se til de voksne. Jeg vet at dere regner med kostnader for statistiske liv – vi som lever disse livene gjør ikke det. Økt sykling leder til økt antall sykkelulykker. Det gjør også elsyklene dere svermer sånn for.

Deres politikk med bomringene tvinger folk ut til tog, sykkelveier og busser som ikke er klar for det. Dere tar vekk en transportmetode uten å ha tilrettelagt for andre. Det er ikke rett på noen måte.

Se til at det bygges innfartsparkeringer til både buss og tog, få koblet på ekstra togvogner da det trengs, få gang på togstasjonen på Lura, forbedre busstilbudet med flere ruter (ikke svindyre og dumme bussveier) og busskurer som verner mot norsk vær, bygg trygge sykkelveier i 50- og 60-sonene der de fleste dødsulykkene skjer og voila – der har dere det. Folk som reiser kollektivt og sykler av egen fri vilje.

Da oppnår dere målet i klimaforliket.

Det dere ikke får, er mange milliarder til skryteprosjekt, men vet dere hva – det er vi som stemte på dere ganske fornøyde med.

Tesla-Leif med 15.000 i bilbidrag fra jobb er upåvirket, mens aleneforeldre, innvandrere, pensjonister og andre lavtlønnstakere risikerer økonomisk kollaps.

Bomringene er ikke aktuelle på noen måte, så pust dypt, les fjellvettsregel nummer 8, slipp på prestisjen og innse at vi faktisk ønsker det samme som dere og er villige å betale for det. Det er opp til dere å ta betalt på en grei måte – ikke via regressiv skatt der Tesla-Leif med 15.000 i bilbidrag fra jobb er upåvirket, mens aleneforeldre, innvandrere, pensionister og andre lavtlønnstakere risikerer økonomisk kollaps.

Personlig reiser jeg kollektivt til jobb og blir ikke påvirket av bomringene mer enn at jeg av solidaritet med de som ikke har råd – og i protest mot deres overgrep, kommer til å boikotte alt som er innenfor ringene. Jærhagen – er dere klare?

Men den urettferdigheten som bomringene utgjør gjør meg helt fortvilet – det er ikke sånn det skal være.

Det, kjære politiker, må dere også innse.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...