Mener nytt E39-forslag vil ødelegge bydelen

ROSSÅSEN: Dersom Vegvesenets forslag blir realisert, frykter de to naboene hele Figgjo, og særlig beboerne på Rossåsen, som vi ser i bakgrunnen, vil få mye støy. Foto: Andreas Dirdal Kydland

Naboene Kjetil Håland og Sven Martin Håland på Figgjo mener Vegvesenets forslag til E39-trasé vil rasere bydelen.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Statens vegvesen har lansert et nytt forslag for E39-trasé som vekker sterke reaksjoner på Figgjo.

Kostnaden på det opprinnelig vedtatte forslaget, som la store deler av traseen gjennom tunnel, har økt fra rundt 1,8 milliarder kroner i 2014 til 4,9 milliarder kroner i april i år.

Dermed har Vegvesenet lansert et nytt forslag som innebærer en omlegging av den allerede bestemte traseen mellom Bråstein og Figgjo. Tunnelen blir kortet ned fra 1800 meter til 500 meter, og går nå bare inn i det bratteste partiet av Krossfjell. Dette forslaget skal Vegvesenet etter planen belyse nærmere gjennom nye plantegninger en gang før jul.

Splitter eiendommer

Men grunneierne og naboene Kjetil Håland og Sven Martin Håland mener Vegvesenets forslag langt fra vil være til det beste for bydelen.

– Det vil være en katastrofe for bydelen dersom dette alternativet realiseres, sier Kjetil Haaland.

Han driver med eggproduksjon på Figgjo og vil få eiendommen sin delt i to dersom det nye forslaget realiseres. Det samme vil nabo og melkebonde Sven Martin Håland som har hatt byggestopp på egen eiendom i 11 år i påvente av en endelig avklaring omkring E39-trasé.

Kjetil Håland gikk selv og røsket opp pinnene Vegvesenet satte i jorden på eiendommen hans i protest.

– Jeg har omsider, etter ti års venting, kunnet så i et nytt jorde hvor det har vært et masseuttak. I én uke fikk jeg ha jordet i fred før Vegvesenet kom og satte pinner i jorden, sier han.

Rossåsen

– Men at traseen berører eiendommene våre er ikke det viktigste oppi det hele. Figgjo som bydel vil få et evig sår, dersom Vegvesenet får viljen sin, sier Kjetil Håland.

– Traseen planlegges for 90 eller 110 kilometer i timen. Når store deler av traseen skal gå åpent gjennom bydelen, vil det bli langt mer trafikkstøy, sier Sven Martin Håland og legger til at flere eiendommer på Bråstein også rammes hardt av forslaget som skal konkretiseres gjennom nye plantegninger før jul.

Men viktigst mener de to det er å vekke beboerne i bydelen de mener til nå ikke har innsett hva det nye forslaget vil medføre.

– Se på Rossåsen, for eksempel. Mange vil få tunnelutløpet som en del av utsikten, i tillegg til støy fra trafikken. Jeg vil tro verdiene på boligene vil synke, forteller de.

Nå håper de på politisk drahjelp. For noen år tilbake sto bydelen overfor et lignende scenario som i dag. Da fikk bydelen et enstemmig politisk miljø bak ønsket om å legge 1800 meter av E39-traseen gjennom bydelen gjennom tunnel.

I det nye forslaget går rundt 500 meter i tunnel.

– Dette alternativet er på mange måter det samme vi sa nei til forrige gang. Den gangen ble hensynet til bomiljø, barn og unge og landbruket vektlagt. I denne runden virker det som det ene og alene er kostnaden som har blitt vektlagt, mener de to Håland-naboene.

Kostnad

Nå forteller de to grunneierne at bydelen står samlet og jobber sammen for å finne den beste veien videre.

– Vi jobber med å få satt ned en arbeidsgruppe som kan jobbe for å belyse saken framover, sier de to naboene.

Gunnar Eiterjord, prosjektleder for utbygging av E39, har tidligere uttalt til Aftenbladet at en økt kostnadsramme ligger bak avgjørelsen om å lansere et nytt forslag til hvor de ønsker traseen.

– Stortinget har, gjennom Nasjonal Transportplan og i Bypakke Jæren, bevilget 3,6 milliarder kroner til å bygge ut denne strekningen. Grovskisser tilsa at dette var mulig å gjennomføre innenfor kostnadsrammen. Men kostnadsoverslaget for kommunedelplan-alternativet, som vi overtok som grunnlag for det arbeidet vi nå gjør, hadde stor usikkerhet og var undervurdert både med hensyn til kompleksitet og pris, har Eiterjord uttalt til Aftenbladet.

Videre har prosjektlederen tidligere uttalt at det er forsøkt å kutte kostnader ved å se på rimeligere løsninger, samt å redusere fartsgrensen fra 110 til 90 kilometer i timen.

– Vi kom da ned i en kostnad på 4 milliarder kroner. Men dette er ikke nok, siteres Eiterjord på.

Planlegger nytt folkemøte

Bydelsutvalgsleder Erling Eknes (Ap) forteller at hele bydelen engasjerer seg rundt E39-traseen.

FIGGJO: Den 15. oktober arrangerer Figgjo bydelsutvalg til nytt folkemøte om E39-traseen gjennom bydelen.

– Vi skal prøve å invitere flest mulig fra administrasjonen, politikere og Vegvesenet. Nå er det veldig ampert her i bydelen, sier Erling Eknes (Ap) som er leder i bydelsutvalget.

Også han mener Vegvesenets forslag til hvordan E39-traseen skal gå gjennom bydelen vil gi Figgjo et evig sår.

– Vi kan påvirke

– Det vil gå med adskillig mer dyrket mark både på Figgen og Bråstein. Så vil de flytte den delen av veien som går åpent mye nærmere bebyggelsen. Dette vil bare forverre bygda vår. Særlig de på Rossåsen og Figgen vil få mye ekstra støy. Og det er støy du ikke kan sette opp skjerm mot, sier Eknes.

Selv tror han på ingen måte toget har forlatt stasjonen.

– Jeg tror vi fortsatt kan påvirke i denne saken, sier han.

Ønsker staten på banen

Bydelsutvalgslederen mener staten må komme på banen, nå som prislappen på forslaget bydelen hadde forsonet seg med skulle gjennomføres har blitt langt dyrere enn først antatt.

– Vi ønsker at staten selv skal ta ekstrakostnaden nå. Det er ikke bare vi som skal gi og gi, mens staten sitter rolig med sine 50 prosent som de bidrar med. At prislappen har blitt dyrere, er statens problem. Det er de som bygger denne veien, mener Eknes.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...