Mener Skippergata-hus ikke trenger vernes

SKIPPERGATA: Det har den siste tiden vært mye skriverier om at Skippergata kan bli stengt for gjennomgangstrafikk når bussveien kommer. Foto: Andreas Dirdal Kydland

At husene i bunnen av Skippergata er vernet og ikke kan rives/flyttes for å gi plass til både biler og bussvei er tull, mener Magnus Aase.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Han drev Aase Støperi på Hana i flere tiår og er er godt kjent med områdets historie. Magnus Aase fnyser av den siste tids skriverier om at Skippergata kan bli stengt for biltrafikk i framtiden for å gi plass til Bussveien.

Bakgrunnen for den mulige stengingen er at nedre del av Skippergata på Hana er for smal for både biler og bussvei. I tillegg er flere av husene i Skippergata i dag verneverdige og kan ikke røres.

– Det er begrenset plass i nedre del av Skippergata, og ikke plass til fire felt. Da prioriterer vi buss og syklister, har Jonas Meling i Statens Vegvesen tidligere uttalt til Aftenbladet.

Vegvesenet jobber etter kommunedelplanen for Skippergata, som ble vedtatt i 2015 som legger opp til at gaten skal stenges for gjennomkjøring.

Ombygget

Magnus Aase mener imidlertid det er lite som taler for at husene i nedre del av Skippergata skal være vernet.

– Det argumenteres med at det er gamle arbeiderboliger som ligger langs Skippergata. Det er bare tull, sier Aase.

Han viser til gamle fotografier og kart over bydelen og peker på at det er gjort store endringer fra hvordan husene opprinnelig så ut.

– Ingen av husene det er snakk om er originale, men kraftig ombygget og modernisert gjennom årenes løp, sier han og viser til et kart fra 1906. Den gangen fantes det ett hus i Bekkadalen, i dag kjent som Skippergata, tidligere Hanadalen.

– Navnet Skippergata kommer av at så godt som alle som bodde her fra gammelt av var sjøfolk, sier han og legger til:

– Alle husene er kraftig ombygget siden de ble bygget. Da ser jeg ikke grunnen for at de skal være vernet. Samme kart som viser ett hus i Skippergata, viser seks hus i Daleveien. Disse husene som var eldre enn hus i Skippergata ble revet på grunn av veiutvidelse, uten at ordet verneverdig ble brukt den gang sier Aase.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– MYE ER REVET: Aase viser til dette gamle fotografiet over området. Flere av boligene langs Hanaveien er for lengst fjernet for å gi plass til utvidelse av nettopp Hanaveien. Foto: Privat

– Lang omvei

Dermed mener han det vil være fullt mulig å få plass til både bilene og bussveien gjennom Skippergata, dersom noen av husene fjernes.

– Dersom alternativet er at en hel bydel stenges inne og tvinges til å kjøre til sentrum, opp Austråttbakken, over Austrått, via Vatnekrossen og ned til Hana igjen for å bruke tilbud i sin egen bydel, vil det ikke være bra. Jeg håper virkelig ikke det blir det endelige utfallet, sier han.

Har engasjert

I starten av oktober startet beboer Kenneth Haugland en underskriftskampanje mot stengingen av Skippergata.

I skrivende stund har denne fått 2975 underskrifter.

– Dette er galskap. Vi som bor i Aspervika og har unger i barnehage på Hana på kjøre rundt hele byen dersom dette gjennomføres. I tillegg deles bydelen på mange måter i to, uttalte Haugland til Sandnesposten kort tid etter underskriftskampanjen hadde startet.

Da Sandnesposten omtalte saken i starten av oktober, uttalte Haugland at han mener dagens trafikksituasjonen i Skippergata ikke er ille nok til at bussen trenger hele Skippergata for seg selv for å komme raskt fram.

– Det er ikke så gale om morgenen som de skal ha det til. Særlig når bomringen kommer med rushtidavgift vil det jevne seg ut automatisk, sier Haugland.

– Plass til både biler og busser

Varaordfører Pål Morten Borgli (Frp) er klokkeklar på at Skippergata ikke vil bli fysisk stengt.

– Min mening er at det vil være plass til både biler og kollektivtrafikk i Hanadalen, slik det er i dag. Dersom vi skal sikre en god firefeltsvei med gang- og sykkelvei, så mener jeg vi må ta det som er nødvendig. Men det tror jeg ikke er nødvendig i dag, men det kan bli aktuelt på sikt når vi blir enda flere innbyggere, sier Borgli.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– UAKTUELT Å STENGE: For varaordfører Pål Morten Borgli er det uaktuelt å stenge Skippergata for biltrafikk. Foto: Andreas Dirdal Kydland

– Mener du at boligene i nedre del av Skippergata kan måtte vike for å gi plass til dette?

– Husene er ikke fredet, men har en verneklasifisering. Det vil i så fall være kostbart, men om det er det som må til, så må vi se nærmere på det, sier han.

– Samtidig er jeg ikke sikker på om bussvei gjennom området er det som haster mest. Til syvende og siste er det opp til bystyret å avgjøre hva som skjer med Skippergata. Signalene fra mitt parti er at det aldri vil bli aktuelt å stenge skippergata fysisk for biltrafikk. Jeg håper Vegvesenet er løsningsorienterte når de skal jobbe med trafikkavvikling, legger han til.

Ordfører Stanley Wirak har tidligere uttalt til Aftenbladet at bystyret selv har foreslått lysregulering i området.

– Det skal kjøre en buss hvert femte minutt, dermed kan privatbilen få rødt lys når bussen skal fram, uttalte Wirak til Aftenbladet tidligere i oktober.

– Om det blir lysregulering eller ett kjørefelt for bussen i den smaleste delen av Skippergata må vi se nærmere på. Kravene fra de som planlegger er ofte veldig store, men de jobber ut fra en bestilling fra oss politikere, sier Borgli.

– Det er i hvert fall ikke nødvendig å stenge gaten for å gi fortrinn for bussen. Vi er verken London eller Paris, men Sandnes. Det må vi ikke glemme, sier varaordføreren.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...