Ny bro ved Bråstein vil koste ti millioner

TI MILL: Ny bro over Figgjoelva vi koste omlag ti mill. Kommunen vurderer nå å legge om veien, og heller bygge en bro for fotgjengere og syklister. Foto: Gjesdalbuen. Foto: Lars Fisketjøn

Svikt i bærende konstruksjoner medførte at broen over Figgjoelva ved gamle Bråsten stasjon ble stengt for all motorisert ferdsel natt til 19. juni. Det vil koste ti mill. for ny.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Sandnes kommune eier og forvalter 67 broer/kulverter og 17 kaier. Kommunen gjennomfører årlige inspeksjoner på hver konstruksjon for å kontrollere tilstanden. Det tildeles 500.000 kroner årlig til dette lovpålagte prosjektet.

Ni dager etter at broen ved galme Bråstein stasjon ble stengt for all motorisert ferdsel i sommer, erstattet kommunen forbindelsen med en midlertidig bro. En ny rapporten viser at det vil koste omlag 10 millioner kroner for permanent erstatningsbro.

– Mulighetene for å lage en alternativ veiforbindelse, og heller bygge en gang- og sykkelbro vurderes. Dette blir redusere vesentlig kostnadene, sier rapporten.

I forbindelse med hovedinspeksjonen utarbeides en komplett rapport på konstruksjonens tilstand. Arbeidet utføres av firmaet Safe Control AS. Enkeltinspeksjonene består av visuelle undersøkelser. De utføres av Sandnes kommune. Ved behov, bestilles spesialinspeksjoner for å følge opp skadeutvikling.

Sikringstiltak utføres ut fra skaderapporten og opplysninger funnet ved inspeksjonen. Skadene graderes på en skala fra én til fire for å illustrere alvorlighetsgraden.

Nedenfor beskrives broene som rapporten viser at kommunen må ta hensyn til:

Figvedveien: I mai 2018 ble det utført en spesialinspeksjon av tilstanden på hovedbæresystem og øvrige elementer. I løpet av de siste to årene har det vært noe utvikling i skadeomfanget på pilarer og bærende plater. Veien er i dag skiltet med to tonns akseltrykk. Med dette akseltrykket, anses det ikke å være vesentlig fare for at broen vil kollapse med det første. Men i forbindelse med ekstremvær, flom eller overbelastning kan det være fare for kollaps. Broen er verneverdig, men rehabilitering av broen vil bli krevende og kostbart, samtidig som det gir en begrenset brokskapasitet. Estimert kostnad for rehabilitering av eksiterende bro er 2.500.000 millioner. Estimert kostnad for riving av eksisterende bro og erstatning med en ny bro (dimensjonert for fem tonns akseltrykk), bygget av spennarmerte elementer, er på 6.000.000 millioner. Broen blir regulert som gang- og sykkelvei i henhold til igangsatte reguleringsplan for fortauet i Figvedveien. Det er i 2018 etablert byggegjerde på nordsiden av broen, for å ivareta trafikksikkerheten. Det anbefales tiltak innen 2020.

Bråstein stasjon og Bråstein:

Natt til 20. juni 2018 ble broen ved Bråstein stasjon stengt på grunn av fare for kollaps. Det er etablert en midlertidig bro. Ny brokonstruksjon anbefales etablert innen 2020. Estimert grovkalkyle for en ny bro, dimensjonert for tungtrafikk, er på 10.000.000 millioner kroner. Mulighetene for å lage en alternativ veiforbindelse, samt bygge en gang- og sykkelbro vurderes. Dette vil redusere kostnadene. Samtidig bør det etableres en ny brokonstruksjon ved Bråstein. Estimert kostnad for ny konstruksjon her, dimensjonert for tungtrafikk, er rundt 500.000 kroner.

Kyrkjeveien:

I mai 2018 ble det uført en spesialinspeksjon av tilstanden på
hovedbæresystem og øvrige elementer. Den viste rustskader under landkarene og pilar. Skadeomfanget har utviklet seg i beskjedent tempo de siste årene, men det anbefales å rive av eksisterende bro og etablere en veikulvert. Tiltaket er meldt inn i økonomiplan for 2019 med en kostnad på 2.000.000 millioner kroner.

Brugata:

I Brugata over Storåna er det observert rustskader (skadegrad for bæreevnen 2) i hovedbjelken. Det blir bestilt en spesialinspeksjon i 2019 for å følge opp rustskadene. Avhengig av konklusjon, bør det vurderes å etablere en ny bro.

Frøylandsbekken, Hommersandbakken, Frøyland:

Det er gjennomført en vurdering av flomforebyggende tiltak langs Frøylandsbekken. Etter rivning av Frøylandsdammen, vil avløpet fra Frøylandsvannet øke betraktelig ved flom. Beregninger viser at terskel ved Stemmen må senkes med en halv meter, at det må bygges mur langs parkeringsplassen til Bryggen Senter og at kulvertstørrelse under Kaiveien, Bersagelveien og Hommersandbakken, må økes. Disse flomforebyggende tiltakene må utføres før fjerning av oppdemmingen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...