Sandnesposten A/S

Sandnesposten

Nå skal «sykkelbyen» gjenreises

TAR GREP: Fagleder Torstein Dahle og leder Ane Rostrup i park, idrett og vei i Sandnes kommune har som mål å øke sykkelandelen i Sandnes til 10 prosent i 2021. Foto: Trond Eirik Olsen

En egen handlingsplan skal igjen føre Sandnes opp på topplisten av sykkelbyer i Norge. Daleveien og Lura bydel står først på listen for utbedringer.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

SYKKEL: – Det overordnede målet med planen er å bedre framkommeligheten og gjøre det mest mulig trygt for syklistene å sykle i byen. Det er også et mål å få sykkelandelen i Sandnes opp til 10 prosent i 2021, sier leder Ane Rostrup i park, idrett og vei i Sandnes kommune.

Midler på plass

Handlingsplanen, som formannskapet får på bordet førstkommende mandag, er en bestilling fra bystyret som i desember i fjor ønsket å få på plass en plan for revitalisering av sykkelbyen Sandnes. Planen som nå foreligger tar for seg tiltak i hele kommunen og innbefatter alt fra bedring av framkommelighet, sikkerhet og komfort på sykkelnettet til prosjekter som går på bedre informasjon og digital kartfesting av ruter og løyper for transport og tursykling. Det vil også bli sterkere satsing på el-bysykler. Her er man allerede i gang med utbygging av 25 sykler og sju ladestasjoner. På sikt er målet å bygge ut med 200 ladestasjoner som tilsvarer rundt 500 sykler.

Ifølge Rostrup blir mange av tiltakene finansiert gjennom Bypakke Nord-Jæren. I tillegg går kommunen inn med 4,6 millioner kroner.

– Midlene er på plass og vi jobber nå med å få satt ned en styringsgruppe der både Sandnes sentrum, Vegvesenet, og ulike næringsaktører og idrettslag blir representert. Tilrettelegging for sykkelturisme blir også en viktig del av planen, sier hun og fortsetter:

– Målet er at sykkelnettet i hele kommunen skal bedres fram mot 2021. Når det gjelder Sandnes sentrum vil sentrumsplanen gi oss svar hvordan framkommelighet og sikkerhet best kan ivaretas. Når denne er klar vil vi kunne iverksette strakstiltak der dette kreves.

Sakker akterut

Sykkelbyen Sandnes har de siste årene sakket kraftig akterut i forhold til andre norske byer. Syklistenes landsforening presenterte i 2016 tall som viste at Sandnes da var helt nede på 13. plass etter at hverdagssyklistene hadde blitt spurt om hvordan de opplevde forholdene for syklister i egen by. I dag ligger sykkelandelen i Sandnes på knappe fem prosent. Sandnesposten har flere ganger tidligere skrevet om syklister som har klaget på det de mener er farefulle og uoversiktlige forhold for syklister i sentrum.

– Vi både håper og tro at de foreslåtte tiltakene skal kunne bidra til å få enda flere til å velge sykkel som framkomstmiddel. Sandnes var på 1990-tallet en pilotkommune i forhold til sykkelsatsing og dette blir på mange måter den største satsingen vi har hatt siden den gang, sier Rostrup.

Starter på Lura

Ifølge fagleder Torstein Dahle ved park, idrett og vei vil man starte opp med arbeidet i Lura bydel og Daleveien. Her skal veivisningsskilt og trafikkregulering gjøre framkommeligheten bedre. Det vil også bli foretatt noen fysiske utbedringer der dette kreves.

– Vi satser på å kunne gå i gang med arbeidet her i løpet av året, sier han.

I løpet av 2018 vil det også bli laget til et sykkelfelt i nederste del av Austråttbakken samt utbedringer i Solaveien mot sentrum. Det vil også komme strakstiltak i forbindelse med trafikkregulering for gang og sykelveier på Forus. Dette er tiltak som er vedtatt i Bypakken for 2018.

Bystyret skal ta den endelige stillingen til planen 14. mai.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...