Rådmannen fraråder utbygging på Dale

PLANER: Link Arkitekturs illustrasjoner av hvordan nye Dale kan se ut. Foto: Link Arkitektur

Dale-eierne ønsker å bygge ut Dale med 6000 boliger og gondolbane. I kommuneplanen fraråder derimot rådmannen utbygging utenfor sentrumsaksen.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

– Er det en ting jeg er sikker på, så er det at en gondolbane er teknisk gjennomførbar, sier daglig leder i Dale utvikling, Ole Tom Guse.

Han ser for seg en boligutbygging på hele 6000 boliger, og en gondolbane som skal strekke seg fra Dale til Gausel. Problemet finner vi i kommuneplanen. Her fraråder rådmannen «større bolinginnspill utenfor prioritert byutviklingsakse» som er kategorien Dale ligger i. Kommunen vil de neste årene prioritere utbygging i sentrum. Ordfører Stanley Wirak begrunner det slik:

– Vi ønsker mindre bruk av bil. Folk skal kunne bo langs kollektivaksen, og dermed redusere transportbehovet.

Han utelukker likevel ikke at Dale kan få gjennomslag for utbyggingsplanene.

Gir ikke opp

Samtidig understreker Guse at planene for Dale inkluderer et tilnærmet bilfritt sentrum. Han ser for seg en gondolbane som frakter innbyggerne til og fra Gausel stasjon, og et økt kollektivtilbud mellom Dale og Sandnes sentrum.

Les mer om planene for Dale her: De nye Dale-eierne: – Dale kan huse 15.000 mennesker

Kommuneplanen for 2019-2035 skal behandles i kommuneplankomiteen 10. april og Bystyret 14. mai. Dermed har Dale Utvikling og Ole Tom Guse muligheten til å legge frem saken sin før den tid, og håpe på at kommunen er lydhør overfor deres planer om utbygging.
Guse, som er tidligere Forsand-ordfører, har på ingen måter gitt opp:

– I utgangspunktet hadde vi håpet at kommunen hadde sett mulighetene som ligger i Dale, men dette er ikke uventet i et høringsutkast. Hvis vi får på plass en gondolbane knytter vi Dale til byen. Dale vil gå fra å være en plass utenfor sentrum, til å bli en del av sentrum.

Ønsker boligsoneparkering

I kommuneplanen stiller rådmannen seg positiv til boligsoneparkering. Dette er en ordning hvor enkelte områder prioriterer parkering for beboere foran andre grupper.

«Rådmannen mener at boligsoneparkering kan gi bedre bomiljø, hindre fremmedparkering, begrense bilbruk til området og sikre parkering for bosatte», står det i planen.

Blir boligsoneparkering en realitet, vil altså beboere i enkelte områder unntas tidsrestriksjoner og ordinære avgifter for å parkere i gata. Parkeringstillatelse må likevel betales for i de fleste tilfeller.

Mulig med togstopp på Lura

Rådmannen ser også på mulighetene for et togstopp på Lura. Tidligere har det vært utført et mulighetsstudie, som tar for seg om et togstopp på Lura kan bli en realitet. Konklusjonen viste at det er praktisk gjennomførbart, og kan forsvares med hensyn til kundegrunnlag.

Les mer om togstopp på Lura her: Nå skal togstopp på Lura utredes

For øyeblikket er det ved Luravika, under broen i Stavangerveien, som er det heteste alternativet som beliggenhet for togstoppet.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...