Randaberg sier nei til utsettelse av bomringen

MÅ ENES: Kristine Enger (Ap i Randaberg), Ole Ueland (Høyre i Sola), Stanley Wirak (Ap i Sandnes) og Christine Sagen Helgø (Høyre i Stavanger) avbildet på møte i styringsgruppen. Nå er det klart at Randaberg med stor sannsynlighet ikke går for utsettelse av Bymiljøpakken. Foto: Frode Olsen

Gruppelederne i Ap, MDG, og Sp i Randaberg kommer ikke til å støtte eller foreslå en utsettelse av Bymiljøpakke Nord-Jæren. Ifølge gruppelederne støtter også KrF dem i saken.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 19.09.2018 kl 11:08

Fungerende ordfører i Sandnes, Pål Morten Borgli (Frp), har ved flere anledninger pekt på Randaberg som mulig alliert når det kommer til kampen posisjonspartiene i Sandnes fører for å utsette den kommende Bymiljøpakken.

– Nå får vi se hva som skjer i Randaberg. Etter deres kommunestyremøte førstkommende torsdag kan vi sitte med to Ap-styrte kommuner som er for, og to kommuner styrt av Høyre som er i mot. Da vil fylkesordføreren eventuelt befinne seg i midten som et vippepunkt. Vi har på ingen måten gitt opp kampen, har Pål Morten Borgli uttalt i saken.

Kampen Pål Morten Borgli (Frp) refererer til er etter alle solemerker tapt før den i det hele tatt når kommunestyret i Randaberg torsdag. Til Sandnesposten bekrefter Arbeiderpartiet at de etter nøye vurdering har tatt sin avgjørelse.

– Vi kommer ikke til å foreslå eller støtte et forslag om utsettelse av Bymiljøpakke Nord-Jæren. Jeg innrømmer det har vært en vanskelig avgjørelse å stå overfor, spesielt med tanke på rushtidsavgiften som er altfor høy, men vi finner det best at vår orfører får tydelige krav og mandat fra kommunestyret inn i reforhandlingene, sier Reidun Sirevaag (Ap).

Hun forteller at partiet også har diskutert saken med gruppelederne i de andre partiene.

– Mest trolig kommer vi til å levere et fellesforslag sammen med KrF, og muligens andre. Der gir vi tydelig beskjed om at rushtidsavgiften er noe vi har som krav at vår ordfører skal forhandle om i reforhandlingene. Den nøyaktige ordlyden er foreløpig ikke ferdig utarbeidet, sier Reidun Sirevaag.

Senterpartiet deler grunntanke

Senterpartiets leder Jarle Bø bekrefter at også de ønsker at ordføreren skal få et tydelig mandat med spesifikke krav fra kommunestyret.

– Sp har vært tydelige fra første stund i denne saken. Både lokalt her i Randaberg og i fylkestinget. Rushtidsavgiften må bort. Vi ønsker også å se på vårt opprinnelige forslag som inneholder alternative løsninger til betalingsordninger. Slik som det er nå, betaler Stavanger minst per innbygger, men får mest ut av prosjektene i pakken. Vi ønsker klare endringer, men kommer ikke til å støtte et eventuelt forslag om utsettelse, sier Bø.

Litt av årsaken til at Jarle bø ikke ønsker en diskusjon om utsettelse, er fordi han mener det er urealistisk. Gruppelederen påpeker vedtakene fra både fylkeskommunen og Stavanger, samt innstillingen i Sola. At enkelte politikere i Sandnes sier de vurderer å trekke kommunen ut av Bymiljøpakken, kaller han ugreit.

– Med all respekt å melde. Nå må vi heller se på hva det er mulig å gjøre noe med. I den sammenhengen må vi politikere stå opp for valgene vi har tatt, og ikke stikke med halen mellom beina, sier Jarle Bø.

Representanten er vel klar over at han samtidig snakker rett i mot partiets gruppeleder i Sandnes. Sofie Margrethe Selvikvåg sitter også i fylkestinget for Sp, og gjorde kuvending i bomsaken da Sandnes Arbeiderparti plutselig valgte å stille seg solidariske med Frp i uttalelsen om å trekke Sandnes helt ut dersom rushavgiften ikke forvinner.

– Senterpartiet i Randaberg og Senterpartiet i Sandnes er i det store og hele er svært enige, og i tråd med intensjonene i Senterpartiet sitt fylkestingsvedtak i 2014, rushtidsavgiften må bort. Senterpartiet i Sandnes har i tillegg støttet opp under posisjonen i Sandnes sin vilje til å dra i nødbremsen straks, før 1 oktober. Det er tydelig og handlingsrettet og det gis rom for det, men bare dersom alle parter er enige. Det hadde vi håpet på. Nå får vi se resultatet på torsdag. Det er bra at flere og flere stiller spørsmål ved hvordan både prosessen har blitt ledet, innretningen og innkrevingen, innholdet og resultatet av avtalen og ønsker å gjøre noe med det. Vårt ønske var å gjøre noe straks om det skal kalles kuvending, korrigert kurs eller kort oppankring, så står vi igjen med at vi står for det vi har stått for tidligere, rushtidsavgiften må bort, sier Sofie Margrethe Selvikvåg.

Jarle Bø peker som mange andre videre på det faktum at kostnadsnivået i Bymiljøpakke Nord-Jæren kan reduseres.

– Det finnes en haug av overdimensjonerte prosjekter. Madlaveien og den planlagte omleggingen av bussveien i det området bør endres. Transportkorridor vest er et annet eksempel. Vi ønsker som Ap og KrF at ordføreren i Randaberg får meg seg krystallklare forventninger til hva som ønskes i forhandlingene. Jeg forventer et stort flertall på torsdag. Vi har også hatt gode samtaler med Frp i saken, og muligens kommer også de til å stemme mot utsettelse, sier han.

MDG refser hele prosjektet

Gruppeleder i Frp, Anita Egeli, bekrefter at de har diskutert saken internt og med de andre gruppelederne, men ønsker ikke å proklamere på forhånd hva standpunktet til Randaberg Frp blir.

– Jeg er av den typen som liker aller best at politikere blir enige rundt det runde bordet. Gruppelederne i Randaberg skal ha nye samtaler før torsdagens kommunestyre, men før jeg ønsker å si hva utfallet blir fra Frp, vil jeg først snakke med de andre gruppelederne og mine egne kolleger. Det er min interpellasjon som skal diskuteres på torsdag, og det skal jo veldig mye til for at vi skal stemme mot eget forslag. Når det er sagt, ønsker jeg som sagt å diskutere sakene internt før en kommentar til media, sier Egeli.

Gruppeleder i MDG, Alexander Rügert-Raustein, bekrefter at de også kommer til å slutte seg til fellesforslaget som er under utforming.

– I utgangspunktet hadde ikke MDG i Randaberg hatt noen problemer med å skrote hele Bymiljøpakken. Konsekvensutredning nummer to viser at det er 50 prosent sjanse for en budsjettsprekk på 40 prosent, og vi har allerede sett de første. Noen av veiprosjektene må strykes i forhandlingene. Når vi ser på Randaberg, kommer vi ekstremt dårlig ut med tanke på utgangspunktet og tanken om at 70 prosent av Bymiljøpakken skal gå til opprusting av kollektive tilbud, mens 30 prosent skal gå til veiprosjekter. I tillegg taper vi matjord så det synger etter. Vi kommer likevel til å stemme for fellesforslaget, men da skal vår ordfører stå først i køen når det kommer til forhandlingene. Vi får minst utbytte av alle kommunene, og skal stå først i køen ved neste anledning, sier Rügert-Raustein.

Elisabeth Klette i Venstre oppkyser til Sandnesposten at hun ikke har rukket å snakke med sine gruppemedlemmer.

– Jeg har ikke klart å samle mine tropper skikkelig nok til å gi et fullgodt svar, sier Klette til Sandnesposten tirsdag ettermiddag.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...