Selger hudkremer for over 30 millioner

TRANGT: Det er lite og lavt under taket på lageret hos Cosmedica AS. Daglig leder Linda Carstensen (sittende) og ansvarlig for kundeservice Tilde Bjørnum Sandvand har imidlertid ingen planer om å flytte selv om selskapet opplever stor vekst. Foto: Trond Eirik Olsen

Fra et lite og nesten unselig lager på Varatun sendes årlig 3000 pakker med egenprodusert hudkrem ut til hudpleiesalonger over hele landet. For besøkende kan det være vanskelig å fatte at det her omsettes for over 30 millioner kroner årlig.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

NÆRING: – Målet vårt er å utvide med levering til 20 nye hudpleiesalonger årlig. Dette bør være realistisk. I fjor hadde vi en rekordomsetning på rundt 30 millioner kroner og i år ligger vi an til å nå 34 millioner kroner, så vi kan ikke akkurat klage. Er vi heldige får vi en plassering på gasellelisten neste år også. En slik heder er alltid fin å ta med seg, sier daglig leder Linda Carstensen i Cosmedica AS og smiler.

Små lokaler

Sandnesposten treffer Carstensen på Cosmedica sitt lille og nesten unselige lager ved Action Ball på Varatun. Da Sandnesposten kommer innom er Tilde Bjørum Sandvand i ferd med å pakke hudpleieprodukter, som har kommet inn fra produsenter i USA og Europa, ned i kasser som skal sendes ut til mottakere over hele landet. Det er travle dager med masse bestillinger som skal ut til både by og land og det lille lageret kan bli trangt, men noen planer om å flytte til mer prangende og større lokaler har Cosmedica AS ikke.

– Vi vokser jevnt og trutt og passer på at vi har kontroll. Vi kommer til å holde hus her så lenge vi har nok lagerplass. Skulle vi få behov for større plass har vi heldigvis muligheten til å utvide. Jeg regner med at vi kan stjele noe plass fra Action Ball om det butter på. Måten vi jobber på, spesielt her på lageret, er nok litt preget av den jærske nøysomheten. Vi gjenbruker esker og store prangende lokaler er ikke helt vår stil, sier Carstensen.

Henvendelser fra utlandet

Det lokale bedriftseventyret begynte i 2012. Da ble firmaet Cosmedica AS opprettet som en følge av at flere lokale personer med MaaseideGruppen kjøpte opp varemerket Elixir Cosmeceutilcals. Kort fortalt er Elixir Cosmeceuticals et varemerke for hudkremer som er utviklet av to norske hudleger fra henholdsvis Oslo og Trondheim. De to hudlegene, som også er involvert i Cosmedica AS brukte hudkremene stort sett i forbindelse med egne hudlegekontorer og en beskjeden levering i forhold til noen få lokale hudpleiesalonger. I dag leveres produktene til 164 hudpleiesalonger og omsetningen har doblet seg et par ganger underveis.

– Vi har også i dag en del leveranser til hudpleiesalonger i Sverige og jeg ser ikke bort fra at vi vil satse enda sterkere i utlandet på et senere tidspunkt. Vi har fått noen henvendelser fra ulike land, men så langt har vi ikke gjort noen framstøt her. Jeg utelukker imidlertid ikke at dette kan komme senere, sier Carstensen og smiler.

Fornuftig drift

Ifølge Carstensen ligger mye av hemmeligheten bak suksessen i kvaliteten på produktet kombinert med en fornuftig drift av virksomheten. Sandnes-selskapet er både produsent og leverandør av hudpleieproduktene sine. Mange konkurrenter driver bare med agenturer.

– Virkningene av produktet er svært godt dokumentert i forhold til effekt på uren hud og andre hudproblemer, ikke minst anti-aging. Målet vårt er hudforbedring gjennom gode produkter og vi bruker ikke penger på flott emballasje. Vi holder oss til det ene varemerket vi har og en påløpende utvikling av dette. I dag har vi 32 ulike produkter i serien og vi ser stadig etter nye muligheter.

Carstensen legger samtidig til at selskapet har brukt og bruker minimalt med penger på markedsføring.

– Det lille som vi bruker på markedsføring går stort sett gjennom sosiale medier. Ellers er det jungeltelegrafen og markedsføring hos den enkelte hudpleiesalong som er vårt fremste fortrinn. Til dags dato har vi ikke hatt en eneste salong som har sluttet med salg av produktene og det tyder på fornøyde kunder. Det er vår beste reklame, sier hun.

Blir i Sandnes

I dag har Cosmedica i alt seks årsverk, hvorav to medarbeidere sitter i Oslo. Administrasjonen ligger i Trim Towers, og lageret vil bli værende i Sandnes.

– Vi har trives godt i Sandnes. Skulle vi eksempelvis flyttet til Oslo måtte vi regnet med mer omkostninger i forhold til utsending av varer. Det er en kjent sak at det alltid er dyrere å sende ting ut fra Oslo i forhold andre steder og rent markedsmessig ser vi ikke noe poeng i å flytte på oss, sier Carstensen og smiler før hun fortsetter:

– Samtidig er det jo fint at alt ikke må ligge i Oslo eller på østlandet.

Den lokale oljekrisen har heller ikke hatt noen innvirkning på driften.

– Vi har uansett den fordelen at vi ikke er avhengig av det lokale markedet. Dette er også produkter som det vil være behov for uansett, folk tar vare på seg selv i nedgangstider, sier hun.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...