Ta en historisk reise til flyvraket på Skjørestadfjellet

SKJØRESTADFJELLET: En historisk reise til flyvraket fra 1940. Foto: Marius Fuglestad

Sirdal har flyvraket på Lunde, Sandnes har flyvraket i hjertet av Sandnesmarkå. Er du interessert krigshistorie bør turen gå til Skjørestadfjellet. Her ligger fortsatt vrakrestene fra flystyrten i 1940.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 24.12.2016 kl 10:49

FRILUFTSBLOGGEN: Siste innspurten til julaften er for alvor i full gang rundt i byens mange tusen hjem, og vi går med det inn i nok en høytid. Kanskje den flotteste av dem alle? Uansett handler julen for de fleste av oss om det å være i et fellesskap med våre familier, glede andre og det å gi en varm og god tanke til andre som ikke har det så bra i denne tiden. Jeg vil oppfordre alle byens borgere til å ta vare på hverandre i høytiden som vi når går inn i, og gi en ekstra omtanke til dem som ikke har det så godt i julen.

Flyet skal ha vært på bombetokt mot industrielle mål i Skottland.

Går vi tilbake 76 år, 1 måned og 19 dager tilbake i tid. Nærmere bestemt 4. november 1940, kunne folket på Hommersåk, Fjogstad og Gramstad bli vitne til en tragisk hendelse. En flystyrt. For på Skjørestadfjellet denne kvelden, kom et tysk fly av typen Heinkel HE 111 susende over området i lav høyde, og styrtet i skråningen nedover mot Riska.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FLYVRAKET: Ikke mye igjen av selve flyvraket i dag. Foto: Marius Fuglestad

Flyet skal ha vært på bombetokt mot industrielle mål i Skottland, og skulle bare returnere til enten Sola eller Forus flyplass da det havnet langt øst og havarerte ved Skjørestadfjellet. Hele besetningen på fire omkom, og bestod av unteroffizer Josef Mendler (f. 1914), oberfeldwebel Otto Stuckmann (f. 1911), unteroffizier Erhard Reisch (f.1917). Samtlige omkom og be fraktet ned fra fjellet dagen etter ulykken. Været på ulykkesdagen skal ha vært forholdsvis pent, med lett skydekke inn mot toppene over Gramstad. Det spekuleres i om flyet hadde motorproblemer, men noe ulykkesårsak ble aldri fastslått. Vitner fra den tiden skal ha meldt om at flyet begynte å brenne etter styrten, men at brannen slukket raskt, og at skal ha vært lite bensin i tankene på flyet.

Årsaken til ulykken og hvorfor flyet som mest sannsynlig var på vei til å lande, fløy så langt øst som til Skjørestadfjellet får vi nok aldri vite. Det som derimot er en kjennsgjerning, er at svært mange flyulykker skjedde helt på slutten av turen. Mannskapene var da trøtte, og ulykkene skjedde ofte i forbindelse med skygjennombrudd før landingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ULYKKESTEDET: Store barn leker best. Foto: Marius Fuglestad

På ulykkestedet i dag har det meste av vraket blitt fraktet ned fra fjellet. For etter tysk tradisjon var det vanlig å grave ned vrakdelene som ikke kunne berges og brukes igjen. I dag ligger det kun noen få rester av vraket, og det er deler av venstre vinge som ligger best synlig like ved informasjonstavla. Dette er en informasjonstavle som Riska historie- og museumslag har satt opp som forteller om den dramatiske flystyrten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UMERKET STI: Lett gått terreng, der du i hovedsak går på slike skogsveier(traktorvei). Foto: Marius Fuglestad

Selve turen, kan startes fra flere områder. Det er en tur som ikke er særlig krevende, og den raskeste veien til vraket er fra Jødestadveien på Hommersåk, men det er også mulig å ta turen fra friluftsparadiset Gramstad. Da følger man skiltingen mot Resasteinen. I nærheten av denne er det er satt opp et lite skilt hvor det står «Til flyvrak». Herfra er det bare et kvarter frem til flyvraket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STARTSTEDET: Her starter dere veien mot flyvraket, om dere ønsker å gå den raskeste veien. Foto: Marius Fuglestad

Ønsker dere å gå den raskeste veien som jeg gjorde? Ja, da går startskuddet ved bussholdeplassen ved Skjørestad Nord. Herfra følger dere en grusvei mellom to gårdsbruk, og etter 5-600 meter går grusveien over til ulendt skogsterreng (traktorvei). Denne følges gjennom et plantefelt nesten helt til toppen av Skjørestadfjellet. Like før toppen kommer dere til en liten varde, og da følger dere stien opp til venstre for den. Etter kun noen titalls meter dukker informasjonstavla opp flystyrten opp like foran flyvraket. Det er verdt å bemerke seg at stien er umerket, men med min beskrivelse skal det ikke være mulig å gå seg bort. Hele turen fra dere tar deres første skritt til dere står ved vrakrestene tar omtrent en halvtimes tid om dere er i «vanlig» turform. Noe mer tid må beregnes om dere har med dere barn på turen. Dette er en tur som vil sette spor i kropp og sjel om dere tenker dere tilbake på hvilke tragisk utfall hele hendelsen fikk.

Dette er en tur som vil sette spor i kropp og sjel om dere tenker dere tilbake på hvilke tragisk utfall hele hendelsen fikk.

Jeg vil ønske dere alle en riktig god jul, og nyt pinnekjøtt, ribbe eller den julemiddagen som måtte være på bordet i deres hjem den 24. desember. I romjulen kommer jeg med gode turtips for barnefamilier og barn, og det å ha med seg barn på tur for de av dere som ikke skal til fjells, og som vil benytte den vakre Sandnes-naturen.

God tur!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...