– Uforsvarlig med åtteknopsgrense

HOMMERSÅK: Sandnes Havn ønsker å innføre åtteknopsgrense i Hommersåkvågen

Også fra politisk hold reageres det nå på forslag om åtte knopsgrense i Hommersåkvågen.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

BÅT: – Åtte knop kan lett bli til ti knop og enda høyere fart for mange. Med tanke på hvor smal Hommersåkvågen er, vil dette føre til mye slitasje og skader på kaier og tilhørende anlegg. Vi ser allerede i dag hvordan bølger som følge av høy fart har gitt negative konsekvenser. Vi snakker her om en smal småbåthavn med rundt 350 båtplasser, som ikke på noen måte kan sammenliknes med havneområdet i sentrum, sier Magne T. Frøyland (H).

Høyre-politikeren mener Sandnes Havn bør legge fem knop til grunn når de skal fremme sitt endelige forslag til nye fartsgrenser i Hommersåkvågen.

– Jeg bor selv like ved Hommersåkvågen og har bruker havnen mye. Jeg har ingen problemer med å forstå frustrasjonen hos båtforeningen i denne saken. Med tanke på både bruken og bredden i havnen trengs det lav fartsgrense for å opprettholde god sikkerhet og unngå slitasje på anleggene. Jeg regner med at Sandnes Havn kommer til å ta hensyn til alle høringsinnsigelsene før det endelige forslaget foreligger, sier han.

Feil kategori

Sandnesposten skrev sist uke om Riska Båtforening som er oppgitt over at Sandnes Havn nå ønsker å sette åtte knop som hastighetsgrense i Hommersåkvågen. De mener åtte knop blir det samme som fri fartsgrense og frykter både for slitasje på kaianlegg og sikkerhet til folk som bader i området og vil legge press på Sandnes Havn for å få innført fem knops hastighet.

Båtforeningen mener også at forslaget om åtte knop i alle havneområder i Sandnes, som nå er ute på høring, ikke er i samsvar med Kystverket sin anbefaling der det foreslås maks åtte knop i områder med typisk småbåtferdsel med tilhørende bryggeanlegg og marina. Båtforeningen finner det helt feil når havnekaptein Magne Borgund i Sandnes Havn viser til at det er mulig å klassifisere Hommersåkvågen som en kommersiell havn grunnet jevnlige anløp av hurtigbåt og lastebåter.

– Det eneste faste anløpet utenom hurtigbåtene har inntil nylig vært fergen Rygerfjell. Den leverte boss fra øyene en gang i uken, men nå er anløpene mer sporadisk ettersom bosset leveres i Stavanger. Større lastebåter er det lenge siden vi har sett i havnen. Når det gjelder hurtigbåtene er de konstruert slik at de har god manøvreringsevne og kan snu på en femøring også ved lav fart, sier Hans Forland i Riska Båtforening.

Urimelig

Forland viser også til at flere andre havner i Norge har innført femknops fartsgrense selv om dette er havner som er klassifisert som kommersielle. Det gjelder eksempelvis Egersund, Bodø og Oslo.

– Vi mener det er helt urimelig av Sandnes Havn å forsvare forslaget på åtte knop i Hommersåkvågen. Flere ganger tidligere har vi kontaktet både Sandnes kommune og Sandnes Havn for å klage over for høy fart. Jeg tør også i den sammenheng minne om at båtforeningen i nært samarbeid med Sandnes kommune på 1980-tallet fikk satt opp et skilt med «sakte fart» i innseilingen. Det er trist om sikkerhet i Hommersåkvågen skal ofres fordi man ønsker like fartsgrenser i havnene i hele regionen, sier han.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...