Sandnesposten A/S

Sandnesposten

Sandnes kan få opp til seks nye gågater: Umulig Bukett ønsker planene velkommen

POSITIVE: Trond Aakre og Melissa Comito-Aakre er i ferd med å starte opp blomsterbutikken Umulig Bukett i Flintergata. De synes gågateplanene er en god idé. Foto: Håvard Ovesen

Med tiden kan byen få seks nye gågater. Sandnes sentrum vil begynne i nedre del av Flintergata. Det liker nykommerne i gaten.

Sandnesposten
Sandnesposten A/S

Publisert:

Sist oppdatert: 31.07.2017 kl 13:31

GÅGATE: Sandnes kan få seks nye gågater dersom ideene fra gatebruksplanen blir tatt videre i den nye sentrumsplanen. Gatebruksplanen, som ble vedtatt i 2010, tar nemlig til orde for å knytte sammen øst- og vestsidene av sentrum, og spesielt området mellom Langgata og Vågen, ved å gjøre seks av sidegatene til Langgata om til gågater. Skjer det, vil Sandnes få 380 nye meter med gågater.

Melissa Comito-Aakre og Trond Aakre er i ferd med å åpne blomsterbutikken Umulig Bukett i den delen av Flintergata som vender ned mot St. Olavs gate, og som kan bli første sidegate ut som konverteres til gågate.

– Vi ble svært begeistret da vi hørte om planene. Jeg synes det er en god idé. Det blir en forlengelse av Langgata, og vi kommer fremdeles til å ha parkering rett i nærheten, sier Melissa Comito-Aakre og peker ned mot St. Olavs gate.

Håper på ringvei

Trond Aakre er tydelig på at selv om de ønsker en gågate hjertelig velkommen, er det viktig å kompensere for parkeringsplassene som vil gå tapt i konverteringen. Han liker godt ideen om en enveiskjørt ring gjennom St. Olavs gate, Storgata, Gjesdalveien, og Torggata med skråstilte parkeringsplasser, slik bystyret i juni vedtok skal være utredet innen den kommende sentrumsplanen førstegangsbehandles. Aakre mener at en slik løsning vil føre til parkeringsplasser i umiddelbar nærhet til sentrumsforretningene, samtidig som det etablerer alt innenfor ringen som et reelt gangområde.

Det er også et poeng Ådne Berge, styreleder i Sandnes sentrum framhever. Ifølge Berge har sentrumsforeningen i utgangspunktet vært positivt innstilt til flere gågater, men har begynt å tvile etter det ble klart at parkeringsplassene på Ruten kommer til å forsvinne for godt.

– Butikkene er avhengige av å ha parkeringsplass i nærheten. Det blir et stykke å gå fra parkeringsanlegget som skal komme i Havneparken, sier Berge.

Saken fortsetter under bildet

GRADVIS: Styreleder i Sandnes Sentrum, Ådne Berge, sier at de er positive til planene, men ønsker å gå gradvis fram, og begynne med den østre delen av Flintergata. Foto: Håvard Ovesen

– Folk trekker folk

Han slår fast at vedtaket om å droppe parkering på Ruten har gjort spørsmålet om gateparkering mer aktuelt igjen.

– Det handler om å balansere behovet for gåareal med behovet for god tilgjengelighet, slår Berge fast, og legger til at han ikke tror det er særlig uenighet i sentrum rent prinsipielt om på sikt å gjøre flere av sidegatene til Langgata til gågater. Han mener det viktigste er å gå fram gradvis for å unngå at byrommet framstår som glissent.

– En viktig observasjon er at folk liker folk, og at folk dermed trekker folk. Da er det viktig ikke å spre seg for tynt utover, sier han.

Sentrumsforeningen har derfor spilt inn overfor kommunen at de i første omgang ønsker å prioritere gågate i den delen av Flintergata som ligger mellom Langgata og St. Olavs gate. For Aakre og Comito-Aakre var dette noe som slo positivt ut da de var på jakt etter lokaler.

Ekteparet tror et sjarmerende byrom med mye liv på gatenivå vil føre flere kunder til butikken. De vordende butikkeierne har nettopp kommet hjem fra ferie, og trekker paralleller til København og Berlin.

– Der er det ikke snakk om bare én gågate, men hele områder, sier Aakre.

Pågang fra uteserveringen

De to opplever allerede at de får henvendelser fra kunder på den nyåpnede uteserveringen til Hereford & Friends rett over gaten, og det til tross for at Umulig Bukett ikke åpner dørene før i 16. august.

Comito-Aakre forteller at det aldri var snakk om å etablere seg i et kjøpesenter.

– Jeg trives ikke på handlesentre selv, hvor jeg har inntrykk av at det stort sett bare er de samme kjedebutikkene. Jeg ville ha butikken i et område som har både personlighet og sjarm, sier hun.

Det kan likevel ta litt tid før fotgjengere kan vandre fritt i Flintergata. I samme bystyremøte som vedtaket om utredning av ringvei med skråstilte parkeringsplasser ble gjort, ble det også, delvis som en respons på fjerningen av parkeringsplassene på Ruten, vedtatt at antallet parkeringsplasser i sentrum skal beholdes på dagens nivå, og at «parkering på sideveier opprettholdes som i dag». Vedtaket var i tråd med innstillingen fra utvalget fra byutvikling hvor Inger-Lise Erga (Frp) er leder.

– Parkering var viktigst

Erga forteller at gågateplanene om sidegatene egentlig ikke var noe tema da utvalget diskuterte innstillingen.

– Det viktigste for oss var å få på plass parkeringen, i og med at det ikke blir parkering på Ruten, sier Erga.

Hvilke konsekvenser vedtaket om å opprettholde parkeringen i sidegatene kan få for gågatevyene i gatebruksplanen er hun usikker på.

– Det har vi ikke sagt noe om. Det er klart det blir litt stemning slik som nå, når uteplassene lager til servering ute om sommeren, men de leier vel egentlig plassen av kommunen. Men om vi velger å gå for at sidegatene skal bli helt bilfrie, kan det komme i konflikt med vedtaket om å opprettholde antallet parkeringsplasser på samme nivå som i dag, sier Erga.

Saken fortsetter under bildet

PARKERING: Inger-Lise Erga (Frp) er leder i utvalg for byutvikling. Hun er opptatt av at antallet parkeringsplasser må holdes på samme nivå som i dag. Foto: Andreas Kydland

Taxiholdeplass

Utvalgslederen håper de nye parkeringsplassene som kan komme i kjølvannet av en enveiskjørt ringvei med skråstilt parkering vil kompensere for plassene som kan forsvinne om Flintergata blir gågate, men minner om at det også foreligger andre planer for gatenettet i sentrum.

– I og med at planene for Ruten forutsetter at en del av St. Olavs gate blir taxiholdeplass, vil jo noe av parkeringen gå vekk der. Og taxiene er vi nødt til å prioritere. De må jo ha en plass, sier Erga, som likevel ikke vil sette kroken på døren for gågateplanene.

– Det er klart det kan bli et tema hvis vi også forlenger Langgata. Men jeg tror det uansett blir langt fram. Det skjer ikke neste år. Det første som må på plass nå, er parkeringshuset nord for Tinghuset, sier hun.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...